Training waarnemen en evalueren
Kijken en luisteren
Deelnemen aan oefeningen is belangrijk in crisisbeheersing. Maar als je geen terugkoppeling krijgt over hoe je het gedaan hebt, zegt alleen je gevoel wat over je prestatie. Als je van iemand anders hoort hoe je het deed, dan heb je al meer informatie over hoe het ging. Dat is een fijn uitgangspunt. Het geven van deze feedback gaat alleen niet altijd even goed. Het ontvangen van de feedback blijkt ook een hele opgave. Begrijpelijk ook, want horen wat je niet goed doet is vaak erg onprettig. Echter, de wijze waarop je waarneemt en je feedback geeft maakt het verschil voor de ander. Het zorgt dat je de feedback beter overbrengt, dat je tips geaccepteerd worden en dat stimuleert het leren.
Kerninformatie
☉ Training waarnemen en evalueren |
---|
☉ Open inschrijving of incompany |
☉ 6 tot 12 personen |
☉ 1 dag |
☉ Incl. online leeromgeving |
Resultaat na de training:
Na de training waarnemen en evalueren kunnen de deelnemers:
✔ Het doel uitleggen van waarnemen of observeren en hoe het werkt.
✔ De didactische principes toepassen.
✔ De uitdagingen herkennen tijdens het waarnemen/observeren.
✔ Gedrag en effect observeren en omzetten in concrete bewoordingen.
✔ Schakelen tussen gesprekstechnieken gekoppeld aan de voorkeursleerstijl van Kolb.
Voor wie
De training is geschikt voor medewerkers of leidinggevenden die naast hun eigen crisisfunctie ook collega's begeleiden in hun vakbekwaamheid tijdens oefeningen.
Voor bijvoorbeeld gemeenten, veiligheidsregio’s, bedrijven, beveiliging, opsporingsorganisaties, instellingen of organisaties uit de zorg.
Werkwijze
Een training hoort niet op zichzelf te staan maar juist in combinatie met andere leeractiviteiten. Deze vormen samen een kort leertraject en zorgen voor transfer naar de praktijk.
De studiebelasting betreft in totaal 10 uren, waarvan 8 uur de trainingsdag betreft en 2 uur voorstudie en afronding.
Vaste uitgangspunten
>Trainingen zijn altijd maatwerk
>Team Resource Management als kader
>Een helder visie op leren, de praktijk als uitgangspunt
>Teamleren overstijgt individueel leren
De eerstvolgende training:
Wordt gepland.